Sökmotoroptimering: En Företagares Guide

Sökmotoroptimering: En Företagares Guide

Visste du att 75% av människor aldrig går förbi andra sidans sökresultat från Google? Företag över hela världen investerar enormt i sökmotoroptimering (SEO) för att synas på Google- såhär gör du det!

Tänk dig at du ska söka efter en produkt lokalt med din telefon. Du söker – och får upp en massa resultat. Vad gör du nu? Bläddrar du längst ned på sidan? Kanske går du till andra sida? Eller kanske tredje?

Nja, om du är som de flesta andra så går du inte ens förbi första sidan. Faktum är att hela 30% klickar på vad som än syns högst upp!

I det här inlägget kommer vi lära oss om vad du som företagare kan göra för att förbättra dina chanser att synas på sökmotorer som Google med sökmotoroptimering. Nu kör vi!

 

Vad påverkar Sökmotoroptimering?

 

Innehållet på hemsidan

Historiskt sett har det som kallas sökmotoroptimering, handlat mest om att använda rätt nyckelord.

Numera är det viktigaste att skapa bra innehåll. Det som syns på din hemsida ska vara lättläst och informativt! Eftersom Google, precis som andra företag, vill ge sina kunder (de som söker) en bra upplevelse, så kommer Google att gynna de hemsidor med bäst innehåll!

Som vi har skrivit i ett annat inlägg så kan det vara bra att starta en blogg kopplad till sin hemsida! Här kan du engagera dina läsare och kunder och bidra med bra material! Se bara till att skriva om saker som är relevanta för din verksamhet.

 

Struktureren på hemsidan

Att skapa en tydlig struktur på sin sida är väldigt viktigt. När Google ska ranka din sida efter att någon sökt fram den så gör Google någon som kallas för “crawling”. Enkelt sagt kan man säga att detta är själva processen Google tar till för att förstå innehållet på din sida och strukturera det därefter.

-Hur kan du då påverka detta?

Jo, börja med att använda så kallade “HTML-tags”. Det gör du lättast genom att gå in på det innehållshanteringssystem du först skapade hemsida i. Därefter ser du till att rubriker och underrubriker är ordnade på ett logiskt sätt med taggarna “h1” till “h6” kring sig.

Videor om detta finns att se på exempelvis Youtube och det kan låta krångligare än vad det egentligen är! Skulle du vilja ha direkt hjälp med detta så tveka inte att kontakta oss här!

 

Länka till och från hemsidan

En annan viktig faktor som Google tar hänsyn till när den rankar din sida är så kallade hyperlänkar, eller bara länkar. Sökmotorerna tar hänsyn till vart och hur ofta länkar till din sida förekommer. Ju oftare och på ju mer betydelsefulla ställen – desto bättre!

Se dock till att länkarna till din sida finns på platser där de är relevanta. Om folk kommer till din sida via en länk och förväntar sig något helt annat, kommer denna person troligen lämna sidan ganska snart. Det är inte bra! Det innebär att folk inte får vad de vill på din sida och detta märker Google som kommer ranka sidan längre ner.

Kortfattat, många länkar på rätt ställen är bra!

 

Nyckelord påverkar sökmotoroptimering

Vi skrev tidigare i denna guide att nyckelord spelar mindre roll än tidigare. Det betyder dock inte att de är oviktiga! Väl valda nyckelord och så kallade latenta nyckelord är fortfarande viktiga för att hjälpa Google förstå vad ens hemsida handlar om. Såhär gör du för att välja rätt ord!

Gör efterforskning! Kolla upp vad folk ofta söker efter inom just din bransch. Till din hjälp har du nyckelordsplaneraren i Google Ads eller till exempel onlineforum som handlar om det du gör. Ta reda på vilka ord som förekommer ofta och skriv ner dem!

Nu kan du återigen använda Google Ads för att ta reda på konkurrensen kring ett ord. Ett nyckelord kan nämligen verka kanon! Det är relevant, används ofta är är proffesionellt. Men, ta då också reda på om konkurrensen kring detta är är för stort. Kanske används det redan av många större företag i din bransch? Om så kan det vara svårt att “ranka” för det sökordet på Google.

Med andra ord, om du använder ett allt för populärt sökord, kanske du inte syns alls eftersom det är så många andra som använder det.

Hur tar man sig runt detta då? Jo, använd då istället ord som är mindre konkurrensutsatta. Chansen är då, att du kommer ranka för detta ord och synas bättre. Det är alltså bättre att synas över huvud taget med ett lite mindre använt sökord, än inte alls med ett vanligt sökord.

 

Vi hopas denna guide var användbara! Håll koll på bloggen för fler inlägg framöver!

Dela också gärna inlägget om du gillade det!

 

Oscar Haglund Blästa

Perennius