Så Kan Du Fixa Hemsida Till Företaget

Så Kan Du Fixa Hemsida Till Företaget

Kanske har du en befintlig hemsida till företaget eller funderar på att skaffa en? Här ger vi tips och råd på hur du kan fixa hemsida till företaget!

 

Fixa hemsida – Gör inte dessa misstag

Förstasidan på din hemsida

Att ha en bra förstasida, eller “landing page” som det ofta kallas, kan tyckas självklart men många företag gör ändå samma misstag!

En hemsidas första sida fyller nämligen en mycket viktig funktion. Det är det första som en potentiell kund ser när han eller hon kommer till företaget. Det blir alltså ett första intryck och inte helt sällan ett kort sådant.

Många besökare lämnar nämligen hemsidor inom ett par sekunder. Det är inga bra nyheter eftersom Google och andra sökmotorer noterar detta. Då besökare lämnar sida så fort drar sökmotorerna slutsatsen att innehållet är dåligt eller felriktat. Därför kommer sidan att hamna lägre ned bland sökresultaten och, av den anledningen, synas mindre!

-Vad kan man då göra?

Folk vill veta vart de hamnat. Tydliga rubriker och strukturer är A och O på hemsida för att locka och behålla besökare. Så, skriv tydliga och välformulerade texter och se hela tiden till att det finns ett “nästa steg” för besökaren att ta när du ska fixa hemsida.

Många gånger ser man nämligen hemsidor med visuellt slående design. Bilder eller videos som helt tar fokus från besökaren. Om det görs rätt kan detta vara ett effektivt sätt att behålla besökare på sidan länge nog att få dem att gå vidare till andra undersidor.

Men, det finns också en risk att besökarna, på grund av stora videos eller bilder som tar mycket plats, inte finner vad de söker och av den anledningen lämnar sidan.

-Vad är då optimalt?

Jo, försök finna en balans mellan innehåll som väcker intresse och sådant som behåller besökare på sidan, samt en tydlig struktur och lätta steg att följa till produkten eller tjänsterna. Om du till exempel vill ha en video som spelas upp i bakgrunden på din hemsida så kan det vara bra med väl synliga och taktiskt placerade knappar som för besökaren längre in på hemsidan, kanske till sidan om produkt- eller kontaktsidan.

Knappar och utformningen på en hemsidan för att få kunder dit man vill brukar kallas för “Call to action” eller på svenska ‘uppmana till handling’. Det blir temat för nästa kapitel i detta inlägg!

 

Gör vägen till produkten tydlig på din hemsida

Som besökare vill man ha tydlig och rak information. Vissa gånger möts man av krångliga och förvirrande hemsidor där det ibland knappt går att begripa innehållet eller ens hur man tar sig till produkten.
Att bygga upp en hemsida så att kunden lätt kan guidas till tjänsten eller produkten kallas konverteringsoptiemering. Du kan läsa mer om det här.

I korthet handlar det alltså om att göra besökare till kunder. Det ska alltid finnas ett “nästa-steg” eller med andra ord en tydlig väg till produkten, detta är då alltså vad som kallas för “Call to Action”.

Som jag nämnde handlar det om att alltid ha ett nästa-steg redo för besökaren. Ibland kan det vara så enkelt som att sätt in ett par knappar på lämpliga platser på hemsidan men ofta blir det krångligare än så. Saker som storleken på knappen, dess synlighet, färgval och hur vidare den ändrar färg när du för musen över den, spelar alla sin roll.

Med olika mjukvaror kan man till exempel följa besökarens väg genom hemsidan. För att nämna ett exempel så använder sig vissa företag av så kallade “hot-maps”, eller ‘värmekartor’ på svenska, för att visa hur besökaren rör sin muspekaren över hemsidan. Detta kan tyckas långsökt men vad dessa kartor kan avslöja är till exempel om besökare klickar på en plats på sidan som de tror är klick-bart men som i själva verket bara är en text. Det skulle såklart skapa frustration och utan tvivel led till att många lämnade sidan.

Anledningen till varför jag nämnder detta är för att det visar hur svårt det ibland kan vara att förutse hur besökare beter sig på ens hemsida. Men det finns såklart andra sätt att studera besökares beteende på hemsidor.

-Fråga en bekant om hjälp!

Ibland kan det behövas ett ny uppsättning ögon för att peka ut det uppenbara. Be en kollega eller bekant kika igenom din hemsida. Här är några exempel på vad du kan fråga:

  • Är det lätt att hitta på sidan?
  • Känns något steg på sidan förvirrande?
  • Första intryck när personen först kommer till sidan?

Som jag nämnde lite kort tidigare så är det också viktigt att inte låta sig överdriva med effekter, bilder och videos. Här kommer lite mer om hur du får besökare att behålla fokus när du ska fixa hemsida!

 

Undvik distraktioner på hemsidan

Idag finns det många kraftfulla verktyg för att bygga hemsidor och möjligheterna är nästan ändlösa. Oavsett om du skapar din första hemsida eller inte så är det lätt hänt att man överdriver med till exempel färger och effekter.

Här kommer ett bra tips:

Låt inte effekter och videos störa och distrahera kunden från produkterna. Vi är bara människor. Ibland tappar man helt enkelt fokus när man hamnar på en hemsida med många rörande och blinkade element. Håll det enkelt när du ska fixa hemsida!

Se till att fokus hamnar på det viktiga. Ibland behövs såklart en snygg video i bakgrunden eller ett vacker bildspel för att visa upp sina produkter. Men om det inte är det viktigaste, så ska det heller inte ta mest plats och fokus!

 

Slutligen, vill jag nämna att det självklart kan finnas lagkrav på ur din hemsida är utformad. Här kan du till exempelvis läsa mer om vilka tillgänglighetskrav som gäller på hemsidor.

 

Läs gärna mer om hur du kan få din hemsida att synas på vårt tidigare blogginlägg här eller kontakta oss direkt!

Bra info? Dela gärna infon med kollegor eller bekanta!

 

Oscar Haglund Blästa

Perennius