Tänk att kunna visa sina annonser för precis rätt målgrupp precis när det är som mest effektivt. Framtiden är nu och Facebook ad-manager används av mängder med företag världen över. Läs det här inlägget för att ta börja göra reklam på Facebook!
Idag använder mer än 3/4 svenskar Facebook. Med välgjorda riktade annonser har du möjlighet att nå ut till precis din kundgrupp. Du har möjlighet att anpassa annonsens synlighet vad gäller till exempel, ålder, intresse samt tidigare köpvanor. Vi ger dig värdefulla tips och knep som kommer hjälpa dig på vägen.
Sätt dig in i Facebook Business uppbyggnad
Vad menar vi då? Jo, för att inte gå vilse bland alla begrepp och funktioner som Facebook använder sig av så kan det vara bra att känna till strukturen bakom Facebooks-annonsdel. Man kan nämligen se detta system enligt en hierarkisk ordning. Ungefär såhär:
Business Manager
Business manager utgör det yttersta skalet, eller grunden, för Facebooks annonsdel. Här skapar du upp och sköter de konton som du har hand om och göra reklam för.
Ad Manager
Varje konto som du har under Business Manager sköts om hand under det kontots Ad Manager.
Ad Account
Detta blir alltså kontot för det företaget som du sköter om. Det kan vara en eller flera men Ad Account sköts om under Ad Manager.
Ad Campaign
Nu börjar det bli lättare. Ad Campaign handlar alltså om vad syftet med reklamen är. Är det att driva trafik till en hemsida? Få folk att handla? Eller något annat?
Ad Set
Under Ad Set bestämmer vi vad för målgrupp annonserna ska ha. Är det en speciell åldersgrupp? Folk som nyligen skaffat husdjur? Kvinnor som äger en gräsklippare och som förra sommaren var på Kanarieöarna? Här kan man gå nästan hur långt som helst!
Ad
Äntligen! Nu är vi framme vid den faktiska annonsen. Hur ska den se ut? Ska det vara bilder, text eller video? Det mest självklara valet är inte alltid det bästa. Mer om det snart!
Hoppas det där klargjorde saker och ting. Nu ska vi nämligen in och prata om vad man bör tänka på när man ska göra reklam på Facebook!
Tänk utanför lådan när du gör reklam på Facebook
Tanken med din reklam är kanske inte att skapa en “Marlboro Man 2.0” men man bör ändå försöka tänka utanför ramarna när man skapar en reklam. Låt mig ge ett exempel!
Tänk dig att du ska sälja en elektrisk gräsklippare. Då menar jag en sån där stor gräsklippare, en åkergräsklippare! Tänk dig nu att du sätter allt för generella krav i din Ad Set. Du kanske sätter målgruppen till vuxna mellan 25-65+. Det kan absolut fungera. Men, eftersom det är så pass brett så kommer Facebooks algoritmer ha det svårt att hitta bra kundgrupper.
Ett annat exempel är att du sätter målgruppen till folk som nyligen kollat på åkergräsklippare. Det kan också fungera, men risken är att konkurrensen då är stor. Risken är att dessa användare redan blir bombarderade med annonser om åkergräsklippare och att din annons bara blir en i mängden.
Så vad kan man göra? Tänk utanför lådan! Din gräsklippare är elektrisk. Kanske kan du bestämma att folk som redan har en elbil ska få se inlägget? Eller varför inte folk med solpaneler på taket? En annan idé kan vara att visa åkergräsklipparen för folk som nyligen letat efter gräsfrön eller jord på nätet.
Igen, fundera på hur du kan sticka ut med din reklam på Facebook!
En bra budget till din kampanj
Säg att du indirekt köper ett klick till din hemsida för 10 kr. Dvs, du kanske har betalat 100 kr för din reklamkampanj och får 10 klick till din hemsida. Betyder det då att du skulle fått ett klick om din budget var 10 kr? Nej!
En vanlig missuppfattning gällande just budgetar till en Facebook reklamkampanj är att de fungerar på det proportionerliga sättet jag nyss nämnde. Det stämmer sällan. ‘Charmen’ med att annonsera på Facebook är att dina annonser hamnar framför ögonen på de människor som är mest troliga att agera på den. Detta bygger dock på att Facebook hinner lära sig vad som funkar och inte.
Om du spenderar 100 kr och få 10 besökare till din sida så kommer de nästa 100 kr som du spenderar troligtvis generera fler besökare än 10. Varför? Jo, för vid det laget har Facebook lärt sig vilka som lockas av annonsen och vissa som bara bläddrar förbi den. Fiffigt va?
Här krävs alltså en avvägning. Lägg inte för mycket krut på en och samma annons inom en Ad Campaign – sprid riskerna. Lägg sen heller inte för lite pengar på dina annonser eftersom Facebook inte kommer hinna lära sig vilka som nappar eller inte.
Slutligen, vad är då en bra budget? Eftersom att kostnaden per klick går ned med ökad budget så är en stor budget att föredra. Runtomkring 5000 kr per månad brukar vara en bra start, hellre mer om du har en onlinebutik. Med den budgeten hinner du testa vad som fungerar och vad som inte gör det.
Video eller bilder?
Här kommer ett annat potentiellt svårt beslut. Räkna med att du inte allt för sällan har runt 1 sekund att fånga dina åskådares uppmärksamhet. När du väl har deras uppmärksamhet behöver du fundera på hur du bäst använder den tid du har.
Generellt brukar man säga att videos fungerar bättre än bilder när man ska demonstrera en tjänst eller produkt. Tänk dig till exempel åkergräsklipparen som jag tjatade om. En snygg video där de vassa bladen skär genom gräset som smör kommer garanteras fånga mångas uppmärksamhet! Pratar man å andra sidan om exempelvis mat så fungerar bilder också bra!
Kom bara ihåg att hålla innehållet kort och koncist!
Jag hoppas att dessa tips var till hjälp! Om du har frågor om hur du kan göra reklam på Facebook eller Instagram så kan du kontakta oss på Perennius här!
Håll koll på bloggen framöver för fler spännande inlägg!
Allt gott så länge!
Oscar Haglund Blästa
Perennius