Webbdesign Ordguide

Vad är sökmotoroptimering? Vad är Konverteringsoptimering? Webbdesign kan vara krångligt! Här har vi samlat ihop en guide som kan vara till hjälp där vi reder ut lite vanliga begrepp.

Konverteringoptimering

Vad är konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering eller ofta CRO från engelskans Conversion Rate Optimization, handlar om att göra besökare till kunder. Lättare sagt än gjort! Som så mycket annat är det många pusselbitar att hålla reda på när man talar om konverteringsoptimering. 

Människan idag har en mycket begränsad koncentrationsförmåga. I snitt räknar man med att besökare på en hemsida stannar där i 8 sekunder. Under den korta tiden skapar personen sig en uppfattning om vare sig hemsidan har vad denne söker eller ej. Vi arbetar mycket med så kallad ”Call to Action”. Alltså, från att besökaren kommer till er hemsida ska det vara tydligt hur denne tar sig vidare till produkten eller tjänsten som erbjuds. Ju tydligare och mer logiskt – desto bättre!

Rent krasst delas det ofta upp i den tekniska biten och själva användarupplevelsen. 

Konverteringsoptimering eller ofta CRO från engelskans Conversion Rate Optimization, handlar om att göra besökare till kunder. Lättare sagt än gjort! Som så mycket annat är det många pusselbitar att hålla reda på när man talar om konverteringsoptimering. 

Människan idag har en mycket begränsad koncentrationsförmåga. I snitt räknar man med att besökare på en hemsida stannar där i 8 sekunder. Under den korta tiden skapar personen sig en uppfattning om vare sig hemsidan har vad denne söker eller ej. Vi arbetar mycket med så kallad ”Call to Action”. Alltså, från att besökaren kommer till er hemsida ska det vara tydligt hur denne tar sig vidare till produkten eller tjänsten som erbjuds. Ju tydligare och mer logiskt – desto bättre!

Rent krasst delas det ofta upp i den tekniska biten och själva användarupplevelsen.

Det tekniska

Vad gäller det tekniska så handlar det mycket om hastigheten på hemsidan och hur responsiv den är. Det vill säga hur snabbt sidan visas för användaren i förhållande till mängden innehåll och hur väl sidan fungerar på olika webbläsare (tänk Google Chrome eller Safari) och på telefon eller surfplatta. 

Vad gäller det tekniska så handlar det mycket om hastigheten på hemsidan och hur responsiv den är. Det vill säga hur snabbt sidan visas för användaren i förhållande till mängden innehåll och hur väl sidan fungerar på olika webbläsare (tänk Google Chrome eller Safari) och på telefon eller surfplatta. 

Användarupplevelsen

Den andra biten handlar om själva användarupplevelsen. Det ska vara tydligt och enkelt att komma rätt. Åter igen – lättare sagt än gjort! Nu pratar vi om tre områden: distraktion, motivation och innehållets är relevant. Utifrån dessa fyra områden utvärderar vi sidan ur ett användarperspektiv!

Självklart görs även uppföljningar på ändringarna som görs. Hade det önskad effekt? Om inte går man tillbaks och tänker om, kanske gjordes något onödigt krångligt eller svårt? Om så, går man tillbaks och upprepar processen!

Den andra biten handlar om själva användarupplevelsen. Det ska vara tydligt och enkelt att komma rätt. Åter igen – lättare sagt än gjort! Nu pratar vi om tre områden: distraktion, motivation och innehållets är relevans. Utifrån dessa fyra områden utvärderar vi sidan ur ett användarperspektiv!

Självklart görs även uppföljningar på ändringarna som görs. Hade det önskad effekt? Om inte går man tillbaks och tänker om, kanske gjordes något onödigt krångligt eller svårt? Om så, går man tillbaks och upprepar processen!

Responsiv Design

Visste du att över hälften av allt surfande på nätet görs från mobiler? De är med andra ord oerhört viktigt att din hemsida fungerar bra även på mobiler och surfplattor. 

Faktum är att hur vidare en hemsida är mobilanpassad eller inte spelar in i hur den rankas av sökmotorer. Det vill säga, om din hemsida är mobilanpassad så kommer den hamna högre upp bland till exempel Googles sökresultat än en likvärdig hemsida som inte är mobilanpassad.

Visste du att över hälften av allt surfande på nätet görs från mobiler? De är med andra ord oerhört viktigt att din hemsida fungerar bra även på mobiler och surfplattor.

Faktum är att hur vidare en hemsida är mobilanpassad eller inte spelar in i hur den rankas av sökmotorer. Det vill säga, om din hemsida är mobilanpassad så kommer den hamna högre upp bland till exempel Googles sökresultat än en likvärdig hemsida som inte är mobilanpassad.

Google Statistics

Att köpa digital tjänster är inte som att köpa ett paket mjölk på affären. Det kan upplevas krångligt eller svårt. Därför fäster vi stor vikt vid tydlighet och transparens. Vi erbjuder en månadsvis presentation av våra SEO- eller underhållstjänster så att du som kund kan se hur det går för dig. Presentationen ges på ett sätt som gör den lättförstådd och begriplig.

Här framkommer det bland annat hur besökare når din hemsida, antalet besökare och hur länge de stannar på sidan. Det är viktig information för att hålla sidan så bra som möjligt!

Att köpa digital tjänster är inte som att köpa ett paket mjölk på affären. Det kan upplevas krångligt eller svårt. Därför fäster vi stor vikt vid tydlighet och transparens. Vi erbjuder en månadsvis presentation av våra SEO- eller underhållstjänster så att du som kund kan se hur det går för dig. Presentationen ges på ett sätt som gör den lättförstådd och begriplig.

Här framkommer det bland annat hur besökare når din hemsida, antalet besökare och hur länge de stannar på sidan. Viktig information för att hålla sidan så bra som möjligt!

WordPress

Nästan 15% av alla världens hemsidor är gjorda i Word Press som är ett så kallat innehållshanteringssystem. Med detta verktyg så kan vi forma er hemsida nästan hur ni vill. Det är vår och er fantasi som sätter gränser för vad som kan göras!

Nästan 15% av alla världens hemsidor är gjorda i Word Press som är ett så kallat innehållshanteringssystem. Med detta verktyg så kan vi forma er hemsida nästan hur ni vill. Det är vår och er fantasi som sätter gränser för vad som kan göras!

Sökmotoroptimering

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är en slags digital marknadsföring som först och främst handlar om att ge företag högre synlighet och exponering i sökmotorers egna resultat (organiska resultat). Det vill säga resultat på Google som inte är betalda annonser. Sökmotorers krav har ständigt ökat under åren, förut handlade det mest om meta-keywords (nyckelord) men nuförtiden spelar de mindre roll då man måste anpassa betydligt flera aspekter av en hemsida för att på bästa sätt optimera den för SEO.

SEO brukar delas in i två olika delar. On page, alltså sökordsanalys och användarvänlighet, samt off-page SEO, det vill säga länkstrategi.

Sökmotoroptimering är en slags digital marknadsföring som först och främst handlar om att ge företag högre synlighet och exponering i sökmotorers egna resultat (organiska resultat). Det vill säga resultat på Google som inte är betalda annonser. Sökmotorers krav har ständigt ökat under åren, förut handlade det mest om meta-keywords (nyckelord) men nuförtiden spelar de mindre roll då man måste anpassa betydligt flera aspekter av en hemsida för att på bästa sätt optimera den för SEO.

SEO brukar delas in i två olika delar. On page, alltså sökordsanalys och användarvänlighet, samt off-page SEO, det vill säga länkstrategi.

Sökord

Sökmotoroptimeringen börjar med en analys av sökorden, det vill säga de söktermerna som troligtvis kommer användas för att hitta din sida. Därför är ett strategiskt val av specifika termer väldigt viktigt. I denna analys skapas en djupare förståelse för sökbeteendet och vilka termer som ska användas för att öka chansen att en kund hittar er hemsida.

Sökmotorer lägger stor vikt på innehåll. Det är genom innehållet på hemsidan sökmotorerna skapar sig en uppfattning om vad en sida handlar om och om vilka sökord som ska leda till att hemsidan ska synas i sökresultaten. Exempel på vad för slags innehåll som sökmotorerna kollar på är; sidtitlar, rubriker, brödtext, URL:er och bilder

Sökmotoroptimeringen börjar med en analys av sökorden, det vill säga de söktermerna som troligtvis kommer användas för att hitta din sida. Därför är ett strategiskt val av specifika termer väldigt viktigt. I denna analys skapas en djupare förståelse för sökbeteendet och vilka termer som ska användas för att öka chansen att en kund hittar er hemsida.

Sökmotorer lägger stor vikt på innehåll. Det är genom innehållet på hemsidan sökmotorerna skapar sig en uppfattning om vad en sida handlar om och om vilka sökord som ska leda till att hemsidan ska synas i sökresultaten. Exempel på vad för slags innehåll som sökmotorerna kollar på är; sidtitlar, rubriker, brödtext, URL:er och bilder

Användarvänlighet

En viktig faktor i webbdesign idag är användarvänlighet. Avancerade funktioner så som flash och JavaScript-applikationer ersätts ofta med enklare alternativ för att öka sidans funktionalitet. Sökmotorer värdesätter att hemsidan är mobiloptimerad, det vill säga att hemsidan har en responsiv design, detta ökar användarvänligheten och således rankas hemsidan högre hos sökmotorerna. Det är även viktigt att bilder och andra filer på hemsidan inte är för stora då det kan öka laddningstiden på en sida. Detta kan leda till sämre ranking hos sökmotorerna. Sist men inte minst så är så kallade ”Call to action” viktigt, detta uppmuntrar besökare att vidare interagera med hemsidan genom att t.ex klicka på knappar.

En viktig faktor i webbdesign idag är användarvänlighet. Avancerade funktioner så som flash och JavaScript-applikationer ersätts ofta med enklare alternativ för att öka sidans funktionalitet. Sökmotorer värdesätter att hemsidan är mobiloptimerad, det vill säga att hemsidan har en responsiv design, detta ökar användarvänligheten och således rankas hemsidan högre hos sökmotorerna. Det är även viktigt att bilder och andra filer på hemsidan inte är för stora då det kan öka laddningstiden på en sida. Detta kan leda till sämre ranking hos sökmotorerna. Sist men inte minst så är så kallade ”Call to action” viktigt, detta uppmuntrar besökare att vidare interagera med hemsidan genom att t.ex klicka på knappar,

Länkstrategi

SEO handlar dels om att ha en välbyggd och strukturerad webbsida men också om externa länkar till din webbsajt. Dessa länkar berättar för Google vad din webbsida sticker ut med och vad innehållet har för funktion. Länkar till din webbsida spelar alltså in i var du hamnar i sökresultatet eftersom Google läser in innehållet och därefter avgör relevansen av det.

Länkar hjälper dina sidor att rankas högre i Googles sökresultat. Det är dock inte det enda länkar gör. Bra länkar hjälper också till att få mer trafik till din webbplats. Länkstrategi är processen att rikta hyperlänkar från andra webbplatser till dina egna. En hyperlänk (vanligtvis bara kallad en länk) är ett sätt för användare att navigera mellan sidor på internet. Sökmotorer använder länkar för att se om det finns kopplingar mellan sidorna. År 2016 skrev Google att länkar var en av de viktigaste faktorerna till att en sida hamnar högt upp bland sökresultaten.

SEO handlar dels om att ha en välbyggd och strukturerad webbsida men också om externa länkar till din webbsajt. Dessa länkar berättar för Google vad din webbsida sticker ut med och vad innehållet har för funktion. Länkar till din webbsida spelar alltså in i var du hamnar i sökresultatet eftersom Google läser in innehållet och därefter avgör relevansen av det.

Länkar hjälper dina sidor att rankas högre i Googles sökresultat. Det är dock inte det enda länkar gör. Bra länkar hjälper också till att få mer trafik till din webbplats. Länkstrategi är processen att rikta hyperlänkar från andra webbplatser till dina egna. En hyperlänk (vanligtvis bara kallad en länk) är ett sätt för användare att navigera mellan sidor på internet. Sökmotorer använder länkar för att se om det finns kopplingar mellan sidorna. År 2016 skrev Google att länkar var en av de viktigaste faktorerna till att en sida hamnar högt upp bland sökresultaten.

“År 2016 skrev Google att länkar var en av de viktigaste faktorerna till att en sida hamnar högt upp bland sökresultaten…”