Hem > Info > Ordguide


Ordguide och Förkortningar

Vad är sökmotoroptimering? Vad är Konverteringsoptimering? Vad betyder CTR? Webbdesign kan vara krångligt! Här har vi samlat ihop en guide som kan vara till hjälp där vi reder ut lite vanliga begrepp.

Konverteringoptimering

Konverteringsoptimering eller ofta CRO från engelskans Conversion Rate Optimization, handlar om att göra besökare till kunder. Lättare sagt än gjort! Som så mycket annat är det många pusselbitar att hålla reda på när man talar om konverteringsoptimering.

Människan idag har en mycket begränsad koncentrationsförmåga. I snitt räknar man med att besökare på en hemsida stannar där i 8 sekunder. Under den korta tiden skapar personen sig en uppfattning om vare sig hemsidan har vad denne söker eller ej. Vi arbetar mycket med så kallad ”Call to Action”. Alltså, från att besökaren kommer till er hemsida ska det vara tydligt hur denne tar sig vidare till produkten eller tjänsten som erbjuds. Ju tydligare och mer logiskt – desto bättre!

Rent krasst delas det ofta upp i den tekniska biten och själva användarupplevelsen.

Vad gäller det tekniska så handlar det mycket om hastigheten på hemsidan och hur responsiv den är. Det vill säga hur snabbt sidan visas för användaren i förhållande till mängden innehåll och hur väl sidan fungerar på olika webbläsare (tänk Google Chrome eller Safari) och på telefon eller surfplatta.

Den andra biten handlar om själva användarupplevelsen. Det ska vara tydligt och enkelt att komma rätt. Åter igen – lättare sagt än gjort! Nu pratar vi om tre områden: distraktion, motivation och innehållets är relevant. Utifrån dessa fyra områden utvärderar vi sidan ur ett användarperspektiv!

Självklart görs även uppföljningar på ändringarna som görs. Hade det önskad effekt? Om inte går man tillbaks och tänker om, kanske gjordes något onödigt krångligt eller svårt? Om så, går man tillbaks och upprepar processen!

Responsiv Design

Visste du att över hälften av allt surfande på nätet görs från mobiler? De är med andra ord oerhört viktigt att din hemsida fungerar bra även på mobiler och surfplattor.

Faktum är att hur vidare en hemsida är mobilanpassad eller inte spelar in i hur den rankas av sökmotorer. Det vill säga, om din hemsida är mobilanpassad så kommer den hamna högre upp bland till exempel Googles sökresultat än en likvärdig hemsida som inte är mobilanpassad.

Google Analytics

Att köpa digital tjänster är inte som att köpa ett paket mjölk på affären. Det kan upplevas krångligt eller svårt. Därför fäster vi stor vikt vid tydlighet och transparens. Vi erbjuder en månadsvis presentation av våra SEO- eller underhållstjänster så att du som kund kan se hur det går för dig. Presentationen ges på ett sätt som gör den lättförstådd och begriplig.

Här framkommer det bland annat hur besökare når din hemsida, antalet besökare och hur länge de stannar på sidan. Det är viktig information för att hålla sidan så bra som möjligt!

Läs mer om detta i vår artikel om

WordPress

Nästan 41% av alla världens hemsidor är gjorda i Word Press som är ett så kallat innehållshanteringssystem. Med detta verktyg så kan vi forma er hemsida nästan hur ni vill. Det är vår och er fantasi som sätter gränser för vad som kan göras!

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är en slags digital marknadsföring som först och främst handlar om att ge företag högre synlighet och exponering i sökmotorers egna resultat (organiska resultat). Det vill säga resultat på Google som inte är betalda annonser. Sökmotorers krav har ständigt ökat under åren, förut handlade det mest om meta-keywords (nyckelord) men nuförtiden spelar de mindre roll då man måste anpassa betydligt flera aspekter av en hemsida för att på bästa sätt optimera den för SEO.

Läs mer om detta i vår omfattande sökmotoroptimering guide!

Vad betyder CTR?

CTR kommer från engelskans “Click Through Rate”. Det är alltså andelen klick per antalet visningar. Ofta används CTR i samband med annonsering eller SEO. Om din hemsidan exempelvis visas 10 gånger i sökresultaten och får två klick, så är din CTR 20%. Vad som är en bra CTR beror på fall till fall. Ta redan på vad dina konkurrenter har för CTR för att få en indiktering på vad du bör sträva efter.