Hem > Info > Allt om Sökmotoroptimering > Nyckelord
Nyckelord
Visste du att 61% av oss svenskar Googlar, varje dag. Det blir många Googlingar och sökningar efter både det ena och det andra. Om du vill att ditt innehåll, din hemsida eller dina produkter ska få plats på denna stora scen så måste du känna till ett par saker om så kallade nyckelord.
Vad är nyckelord?
Nyckelord är ord som ingå i så kallade sökfraser, alltså det man söker efter genom till exempel Google. Om en sökning innehåller ordet “katt” så kanske detta är nyckelordet i sammanhanget. Vad som skall betraktas som nyckelordet i sammanhang varierar från fall till fall men ofta brukar avsikten med sökningen ge ett svar på detta. Om jag till exempel söker efter “Vart kan jag äta pizza i Haparanda?” så är nyckelorden här “Pizza” och “Haparanda”. Google lägger alltså större vikt vid dessa nyckelord och en pizzeria i Haparanda skulle göra bäst i att inkludera dessa på sin hemsida. Nyckelord är alltså fraser och ord som ingår i olika sökningar.
Google är smart
Om jag till exempel söker efter “Köpa hamster Umeå” så ser jag med största sannolikhet sökresultat kopplade till att köpa en hamster i eller kring Umeå. Här gör Google en bedömning. På grund av sammanhanget förstår Google att jag vill köpa något (en hamster) i ett speciellt geografiskt område (Umeå). Google struntar alltså inte i vissa ord och visar saker kopplade till “Köpa Umeå” (om det nu går), eller “Hamster Umeå” som kanske skulle handlat om en berömd hamster från Umeå. Jag menar alltså att Google bedömer din avsikt med sökningen och ger dig de bästa resultaten för det.
Vilka ska du välja?
Som du kanske anar så är det skillnad i konkurrens för vissa sökord. Ett ord som “pizza” kan ha enormt mycket konkurrens medan en längre sökfras så som “stenugnsbakad veganska pizza” förmodligen har färre. På engelska brukar man göra skillnad på dessa och de kortare kallas (inte helt oväntat) för “short-tail keywords”, längre sökfraser kallas för “long-tail keywords”.
Fördelen med dessa längre sökfraser är att de som sagt ofta är förknippade med mildare konkurrens. Nackdelen är däremot att de har lägre sökvolymer. Det betyder att de söks efter i mindre utsträckning än andra kortare söktermer. Här gäller det att välja smart. Om man ger sig på kortare sökord och implementerar dessa (enligt våran omfattande sökmotoroptimering guide) så kan det ta längre tid innan du, om ens alls, får bättre placering bland sökresultaten. Av den anledningen kan det vara smart att börja smått med lite längre sökord som är lättare att ranka för. När väl du har ett flöde av besökare till din hemsidan kan du börja implementera dessa kortare sökord. Övergången här emellan ska ske gradvis över längre tid och inte för fort.
Hitta bra nyckelord
Ibland får man höra att man behöver dyra verktyg och massor med tid för att hitta bra och användbara nyckelord. Det är lågt från sanningen. Faktum är nämligen att du enkelt kan hitta passande nyckelord för dig genom en snabb Google sökning.
Låt oss säga att jag driver en blogg om matlagning där jag skriver om recept. Jag kanske skriver ett blogginlägg om just pizza och behöver lite populära sökord att “baka in” (hehe) i mina texter. Sök då efter någon enkelt som “baka pizza” och ta en titt längst ned på sidan. Såhär ser du ut där:
Här har du alltså helt gratis förslag på nyckelord som Google ger dig. Dessa är alltså sökfraser som användare på Google söker efter frekvent. Det innebär alltså att de med största sannolikhet innebär en del besökare för dig om du implementerar dessa sökord på rätt sätt i dina texter och innehåll.
Du kan också använda ett gratis verktyg från Google som heter Google keyword planner. Här kan du även få, utan att betala, insikt i olika sökvolymer och få fler förslag på bra sökord. För att ta reda på vilka sökord och fraser du redan rankar för kan du använda Google Sökkonsol. Du kan läsa mer om detta i vår guide till Google Sökkonsol.
Sugen på mer kunskap? Spana in våra artiklar om Google my Business, Strukturerad data och Google Sökkonsol.