Hem > Info > Allt om Sökmotoroptimering > Google My Business
Google my Business
Google my Business är en gratis tjänst från Google där du kan skapa en offentlig profil för ditt företag. Söker någon efter ditt företag eller något som är nära relaterat till det å är det denna profil som kommer visas för sökaren. Här samlar du även betyg, publicerar bilder och håller informationen om ditt företag uppdaterad.
Fördelar med Google my Business
När du försöker ranka en hemsida på Google så är det viktigt att Google litar på din hemsida. En av de främsta anledningarna med att använda Google my business är att du ger Google all anledning att lita på ditt varumärke. All information som du anger i denna profil bidrar nämligen till att skicka så kallade “trust signals” till Google. Alltså, ju mer information du ger Google om ditt företag desto mer lite Google på din hemsidan. Detta leder i sin tur till högre ranking.
Förutom dessa indirekta fördelar bidrar också din profil på Google med att tillhandahålla information om ditt företag till potentiella kunder. Googlar du till exempel efter pizza nära dig så kommer du få upp ett par pizzerior. Du kan enkelt se dessa öppetider eftersom ägarn har lagt in den informationen i Google my Business.
Hur du skaffar tjänsten
För att kunna skaffa Google my Business så behöver du först skapa en användare på Google. Därefter så gör du anspråk på en befintlig företagsprofil eller skapar en ny. Det gör du här. För att förhindra bedrägeri har Google infört ett fysiskt led i bekräftelsen som du måste genomföra för att göra anspråk på en profil. Detta led används för att motverka spam och skapandet att fejk profiler. Rent praktiskt innebär detta att du kommer att begära en kod. Denna kod kommer du få genom fysisk post. Att få hem brevet brukar ta ungefär 2-4 veckor men detta kan variera.
Tips: Tar det tid att få brevet med koden? Lugn, brevet kommer förr eller senare. Här gör många bort sig genom att beställa koden på nytt när den inte dyker upp efter 1 vecka. Vad som ofta händer är att koden kommer i ett brev dagen därpå. Det tråkiga då är att koden inte kommer fungera eftersom den byttes ut när du beställde en ny. Det innebär att du får vänta ännu längre. Så åter igen, ta det piano!
Hur du använder Google my Business
När du har bekräftat koden så kommer du nu har full kontroll över informationen som anges i din profil. Det finns då en hel del du kan göra. Här är en bild på menyn som du kommer använda dig av. Vi går igenom de olika delarna.
- Startsidan: Här hittar du endast övergripande information om profilens visningar, betyg från kunder och inlägg du gjort. Här lägger du inte till information utan startsidan fungerar bara som en sammanfattning av de viktigaste delarna av profilen.
- Inlägg: Här kan du lägga upp nyheter om företag eller allmän information. Många använder inte denna funktion och det är synd. Inläggen fyller nämligen två funktioner. Helt lika Facebook eller någon annan social medie så flaggar dessa inlägg för kunder om ditt varumärke. Så kallas “Brand awareness”. Indirekt bidrar det också med så kallade “trust-signals” som Google tar emot. När du publicerar inlägg så syns du alltså mer och får Google att lita på dig mer. Win win!
- Information: Här brukar vi på Perennius se att företagsägare är väldigt duktiga på att lägga in information. Under information kan du nämligen lägga in öppetider, sammanfattning om företaget, serviceområden och mycket mer. Försök att fylla i alla fält. Vad gäller texten om företaget som du kan fylla i så har denna en maxgräns på 750 ord. Försök att maxa denna och inte göra den för kort.
- Insikter: Under insikter hittar du statistik kopplat till din profil. Du besökare hittar den hur många som ser din profil över ti med mer.
- Recensioner: Här kan du läsa dina recensioner. Men inte bara det. Du kan även svara på dessa recensioner. Det är nämligen någon de flesta glömmer bort. Ett hett tips är att skriva några trevliga ord tillbaks till den hjälpsamma människa som tagit sig tiden att lämna ett betyg.
- Meddelande: Under denna rubrik kan du ta emot och svara på meddelanden från användare på Google.
- Foton: Här kan du lägga till foton och videos. Google listar ett par kategorier så som “Exteriör”, “På jobbet” och “Team”. Försök att lägga till minst en bild per kategori.
- Produkter: Du kan lägga till produkter i Google my business. Helt gratis dessutom. Fantastiska va? Varje produkt kan ha en kategori, pris, bild, rubrik och beskrivning. Dessa produkter visas i samband med din profil.
- Tjänster: Fungerar på samma sätt som Produkter. Beroende på vad ditt företag gör så kand et vara vårt att ¨lägga till någon av dessa. Ibland båda.
- Webbplats: På denna sida kan du ta del av en autogenererad webbplats som Google skapat baserat på den uppgifter du lämnar in. Denna webbplats kan med fördel användas som en förebild för den verkliga webbplatsen. Det är nämligen precis så som Google önskar se hemsidor.
- Användare: Du kan lägga till andra användare som du då ger åtkomst till Google my business profilen.
Google my Business är bara ett av många verktyg som används i arbete kring sökmotoroptimering. När man jobbar med det måste man även ha koll på andra tjänster. Läs exempelvis vår artikel om Google sökkonsol, hur du hittar bra nyckeold eller om hur du använder strukturerad data.
Spana även in vår omfattande sökmotoroptimering guide!
Behöver du hjälp med sökmotoroptimering? Läs mer om vår sökmotoroptimering som tjänst eller kontakta oss!