Hem > Info > Allt om Hemsidor


Allt om hemsidor

Idag har de flesta insett fördelarna med att ha en egen hemsidan. Oavsett om du driver ett företag, konsultar eller driver annan verksamhet så är fördelarna med att ha en egen hemsidan oräkneliga.

Enligt Google så söker 76% av alla användare upp, vad det än är de ska besöka, samma dag. En existerande och frisk hemsida talar ofta om för kunden vad han eller hon kan förvänta sig av det fysiska mötet.

I denna omfattande artikel kommer du kunna läsa om de olika delarna av en hemsida, hur det hela fungerar och hur du själv kan göra skaffa dig en hemsida. Vi kommer under hela artikeln att hänvisa vidare till kortare artiklar som går på djupet inom ett specifikt ämne.

Trevlig läsning!

Innehåll

 

Vad är en hemsida?

Svaret på den frågan har förmodligen ganska många svar. Vissa kanske menar att det är en webbadress medan andra tycker kanske att det är sidor, som kanske youtube.com. Båda är rätta svar men vad är en hemsida? Egentligen?

Faktum är att en hemsida består av ett gäng filer som ligger på en dator någonstans. Dessa läggs sedan upp på en server genom denna dator. Servern är i sin tur kopplad till internet och på så sätt kan du nå dessa filer som tillsammans utgör hemsidan.

Men vilka är då dessa filer? Jo, i sin absolut enklaste form består hemsidor av en så kallad “index.html” fil. I denna fil finner man det absolut viktigaste som en hemsida behöver: innehåller. Till denna fil brukar det också finnas så kallade “style.css” filter. Dessa snyggar till och kanske färglägger texterna och rubrikerna i index.html-filen.

Tillsammans utgör dessa grunden för varje hemsida på nätet.

Index.html-filen har alltså innehållet och strukturen.

Style.css-filen står för stilen, typsnittet, färgerna med mer.

Dessa filer ‘kastas’ sedan upp på nätet med hjälp av en dator som är uppkopplad på internet.

 

Varför ha en hemsida?

Om du ändå är inne och läser detta inlägg så har du förmodligen ett eller två goda argument till varför du bör skaffa dig en hemsida. Här kommer hur som helst ett par anledningar i en trevlig lista:

  • Hemsida är ett sätt att marknadsföra sig
  • Snabb och direkt information till kunder
  • Enkelt för kunder att hitta uppgifter om ditt företag
  • Du gör anspråk på trafiken från sökresultat
  • Kunder kan läsa om ditt företag/organisation
  • Förtroendeingivande att ha en hemsida
  • Hemsidan är alltid öppen och tillgänglig för kunder
  • Dina konkurrenter har förmodligen en hemsida
  • Med mycket mer…

 

Hur fungerar en hemsida?

Hur fungerar då en hemsidan? Förutom de där filerna och datorn som vi pratade om tidigare så kan det vara bra att känna till hur man rent praktiskt går tillväga för att skaffa en hemsida eller bara vill veta hur allt hänger samman. Här följer en förklaring!

 

Hosting

‘Hosting’, från engelskans “host”=värd, är precis vad vi talade om tidigare. Det är alltså den där datorn som innehåller hemsidans alla filer och ständigt håller dessa ‘uppe’ på nätet. Datorn kallas då för en server.

Hur man löser det här med datorer/servrar är lite olika och varierar mellan olika företag. Historiskt sett har många större till medelstora företag valt att använda sina egna datorer för att ‘hosta’ sin egna hemsida tillsammans med databaser och annat. Numera går trenden mer och mer mol mols-baserad hosting. Skillnaden är att man då slipper kapitalinvesteringar i hårdvara som datorer och annat och istället hyr in sig på ett annat företags servrar.

Hos vanliga webbhotell brukar detta kosta runt 100-200 kr för ett år. Då får man väldigt grundläggande hosting som brukar räcka till om man inte ska göra något väldigt avancerat.

 

DNS och namnet på din hemsidan

Så vad ska din hemsida nu heta? Som du förmodligen känner till så ser de flesta webbadresserna gansk lika ut. De börjar ofta på “https://” följt av hemsidans namn, eller domännamnet, och slutar på “.se”, “.com”, “.net” osv. Men, när servern som innehåller din hemsida hela tiden håller den uppe på internet så kallar den själv hemsidan för något annat. Ofta heter den något som “5.150.195.219”. Detta kallas för en IP-adress. Den är unik för varje hemsida.

Problemet med detta är dock att vi människor gärna vill läsa och se en adress vi kan känna igen och komma ihåg. Det är här som DNS kommer in i bilden. Förenklat skulle man kunna säga att DNS (Domain Name System) är en sorts telefonkatalog som kopplar samman IP-adresser med givna namn. Så istället för att mata in ett gäng siffror och punkter i en IP-adress så slår du bara bekvämt in adressen du vill åt. DNS ser sedan till att översätta din adress till en IP-adress för att hitta rätt server och på så vis ge dig rätt hemsida.

Om du vill läsa mer om hur DNS fungerar så kan du läsa mer här.

Ofta köper du rättigheterna till en hemsida genom webbhotellet som du köper hosting av. Namnet på hemsidan kostar vanligtvis 200-300 kr för ett år.

 

Utvecklingsmiljö

När sedan domännamnet är köpt och din hemsida ligger upp så kommer du endast mötas av en bland sida. Den blir inte till mycket nytta och det du behöver göra nu är att skapa innehåll. Det gör du enklast genom att skaffa en så kallad utvecklingsmiljö (CMS). Det är i grund och botten ett program som innehåller alla verktyg du behöver för att enkelt kunna skapa en funktionell och bra hemsida.

Här finns det självklart lite olika alternativ. Antingen kan du göra mer själv och ofta inte betala något alls eller köpa ett mer automatiserat program för att slippa lägga ner tiden. Regelns är att ju mer du gör själv, desto mindre kostar det.

Så, när vi pratar om utvecklingsmiljöer så finns det alltså en del alternativ. Ganska många till och med, ska det visa sig. Läs på om de olika CMSerna och fundera på vilken som passar dig bäst. Här kommer vi prata om två; WordPress och Shopify.

 

WordPress

WordPress är tveklöst den absolut mest populära utvecklingsmiljön. Faktum är att 41% av webben består av hemsidor, bloggar och annat som är gjorda i WordPress. Det blir många hemsidor. Men varför är då WordPress så populärt? Svaret har att göra med flexibilitet.

WordPress är otroligt flexibelt. Med rätt kunskap och verktyg kan du skapa i princip vilken hemsida du vill med hjälp av WordPress. Av den anledningen har WordPress blivit så populär och förmodligen också för att den är gratis.

Du börjar använda WordPress genom att installera den på din hemsida. Detta gör du i regel genom ditt webbhotell. Under webbhotellets tjänster lägger du också till användare, lösenord med mer. Dessa uppgifter använder du sedan för att logga in och börja redigera din hemsida.

 

Shopify

Shopify är lite av en nykomling och fungerar väldigt bra för att exemplifiera de utvecklingsmiljöer som kräver mindre arbete men som kostar. Om du använder Shopify så behöver du t.ex inget webbhotell. Shopify sköter både namn köp och hosting åt dig. Det blir liksom allt i ett.

Shopify kostar $29/månad (=240 sek/månad) i sin mest grundläggande form. Fördelen är som sagt att du får allt på samma ställe men nackdelen är den kostnad som det medför.

 

SSL – certifikat

SSL från engelskans Secure Socket Layer är ett slags certifikat som en hemsida kan inneha. SSL certifikatet används för att kryptera trafik mellan servern där hemsidan ligger och webbläsaren hos besökaren (t.ex Google chrome eller Safari). På så sätt krypteras och skyddas känslig information som slussas däremellan.

Om en hemsidan saknar ett giltigt SSL-certifikat så visas detta ofta med en liten varning i webbläsaren. Detta ska göra besökaren uppmärksam på att trafiken kanske inte krypteras på rätt sätt. Det betyder att man inte bör lämna ut känsliga uppgifter.

Förutom att avsaknaden av ett SSL-certifikat på en hemsida innebär säkerhetsrisker så ser det inte heller inbjudande ut eller proffsigt ut. Därför är det att rekommendera att ha ett giltigt SSL-certifikat. Dessa kan kosta pengar men är lika ofta gratis genom webbhotellen du använder.

Värt att veta är också att Google kommer ranka din hemsidan lägre bland sökresultaten om den saknar ett giltigt SSL-certifikat.

Läs mer om hur din hemsidans ranking påverkas av olika faktorer i vår omfattande artikel om sökmotoroptimering.

 

Googles tjänster

När du skaffar en hemsida kan det vara svårt att veta hur det går för den. Kommer det besökare till hemsidan och i så fall hur många? Hur länge stannar de och vilka sidor kikar de mest på?

Allt detta får du svar på genom att använda dig av Google tjänster såsom Google my business, Google Analytics eller Google Sökkonsol. Dessa ger en ovärderlig inblick i hur det går för din hemsida.

Läs mer om Google Sökkonsol eller Google my Business!

 

Innehållet på hemsidan

En hemsida är inte mycket värd utan bra innehåll. Texter och informationen som ges ut ska vara välformulerad, intuitiv och informativ. Dra åt dig öronen för här kommer ett par bra tips!

 

Texter

Visste du att den genomsnittliga texten på Googles förstaplats bland sökresultaten innehåller lite dryg 1500 ord? Det betyder inte att du ska ge dig ut och försöka skriva så långa texter som möjligt. Det bör däremot tolkas som att informativa texter som ger utförliga svar på frågor, kommer att gynnas av sökmotorerna. Framför allt kommer det dock gynnas av läsaren som får svar på frågor och ges bra information.

En omfattande artikel inom ett ämne ska självklart stödjas upp av källor. Precis som en uppsats ska varje bit av information som ges stödjas upp med källhänvisning. När man pratar om hemsidor så sker denna källhänvisning med länkar. Länkar mellan andra artiklar på sidan och länkar som leder till helt andra sidor på nätet med relaterad information är inte bara bra för ranking men skapar också en röd tråd för läsaren. Om läsaren vill fördjupa sig inom en viss del av artikeln eller innehållet så bör det finnas en länk som kan föra läsaren vidare.

Ett annar misstag som många gör är att skapa långa texter utan underrubriker. Förutom att dessa texter ofta lämnas olästa då de vid första anblick kan se för ‘mastiga’ ut, så saknar de struktur. Rubriker och underrubriker är även bra att använda sett till sökmotoroptimering, mer om just det här.

Innan du ger dig på att skriva ett inlägg, artikel eller annan text så kan det vara bra att fundera på vem som kommer läsa texten. Eller vem du önskar ska läsa den. Då kan det vara värt att tänka i banor kring nyckelord. Det är alltså ord som sökmotorerna snappar upp och bearbetar för att placera ditt inlägg i rätt sammanhang vid ex. googlesökningar. Läs mer om nyckelord.

 

Bilder på hemsidan

Bilder är väldigt viktiga för en hemsida. De skapar färger, ger information och bidrar till hemsidans helhet. En passande bild på landningssidan (alltså den sida dit du först kommer när du besöker en hemsida) kan skapa intresse och nyfikenhet och är ibland helt avgörande för om en besökare kliver vidare in på hemsidan eller klickar bort den. Välj därför noga vilka bilder du väljer att ha på hemsidan.

En mycket vanlig fallgrop vad gäller just bilder är att man använder någon annans bilder. Förutom att detta kan skapa upphovsrättsliga problem så kan det också uppfattas som opersonligt. Många hemsidor runt om på nätet samlar olika så kallade ‘stock photos’. Detta är alltså bilder som är tagen av en professionell fotograf. Det kan vara lockande att använda en av dessa bilder på sin hemsida men det har en stor nackdel: folk ser från långa vägar att det inte är din bild. Detta påverkar direkt besökares förtroende för din hemsida. Försök istället att ta egna bilder om du sedan använder. Men, vad ska du då ha bild på?

Jo, om du har ett företag eller förening som delvis består av anställda, eller bara dig själv, så är det aldrig fel att ha en bild på ditt och dig och dina anställda. Tvärtom – detta skapar förtroende då vi människor i regel lite på människor mer om vi har ett ansikte att referera till! Dessa bilder kan ligga redan på förstasidan eller på sidan som handlar om er som företag. Eller vilken sida som helst egentligen, så länge de passar in i sammanhanget.

Förutom dessa design-aspekter så finns det självklart en teknisk bit att fundera på. Ibland ser vi hemsidor med stora, klara, vackra bilder. Dessa är trevliga att se på – när väl de har laddat klart. Detta kan ibland ta en bra stund och som människor har vi sällan tålamodet att vänta in dessa bilder. Lösningen? Lägg upp dina bilder i lägre upplösning eller i ett annat filformat! Du ändrar enkelt filstorleken utan att kompromissa på upplösningen med hjälp av sidor som dessa. Använder du en utvecklingsmiljö som WordPress så finns de gott om plug-ins som hjälper dig att minska filstorleken samtidigt som de konverterar om dina bilder till smarta och moderna filformat. Busenkelt!

 

Video

Att ha en video på din hemsida kan vara ett klockrent drag. Om den används på ett smart sätt och samtidigt fyller ett syfte så kan den absolut vara värt att ha med. Du ska dock tänka på ett par saker.

Alla gillar hög upplösning. Vare sig det gäller bilder eller videos. Tänk dock på att det ofta inte spelar någon roll om videon på din hemsida visas i ett större format än 720p. Det beror på att användare med telefoner sällan uppfattar någon avsevärd skillnad mellan 720p och ex. 1080p. Därför kan ex. 1080p bli överflödigt och slösar egentligen bara på användarens bandbredd.

Ett garanterat sätt att skrämma bort besökare från din hemsidan är att låta din video börja spelas upp automatiskt, med ljud. För den stackare som sitter med hörlurarna inkopplade på hög volym innebär detta garanterat en rejäl chock! Se därför till att din video spelas upp utan ljud eller med valet att slå på det i efterhand.

Gör heller inte din video för lång. Detta förbrukar användarens data men framförallt så tappar besökare intresse. Håll videon kort och koncis för att hålla intresset uppe.

Håll också videon relevant. Det betyder att du inte ska använda en video som löst kan kopplas till din verksamhet utan något egentligt syfte. Nej, videon ska vara kopplad till det du gör och gärna ska det finnas en så kallad “call-to-action” i anslutning till videon. Alltså ett ‘nästa steg’ för besökaren att ta.

Sammanfattningsvis: om du ska ha en video på din hemsida – se till att det verkligen fyller en funktion!

 

Delarna av sidan

När man som besökare klickar sig in på en hemsida så förväntar man sig ofta en ganska standardiserad struktur. Ofta finns det en meny högt upp. En inledande bild samt lite knappar. Det finns en god anledning till varför många väljer att utforma sina hemsidor efter denna standard och det är nämligen för att förenkla för besökaren.

För tänk dig själv att du klickar dig in på en sida och det visar sig att det inte alls finns någon meny att navigera med. Istället förväntas du t.ex skriva ut “kontakt” för att navigera dig till kontaktsidan. Innan man helt förstod vad det är man skulle behöva göra för att komma i kontakt med ägare till hemsidan så skulle man tröttna, klicka sig tillbaka och glömma bort besöket.

Här kommer lite om de vanligaste beståndsdelarna på en hemsida.

 

Header

En header är alltså den delen av hemsidan som vanligtvis finns högst upp på sidan. Denna ser likadan ut på alla hemsidan sidor och skapar en igenkänningsfaktor hos besökaren.

Vanligtvis innehåller headern en meny, en logga, kanske lite kontaktuppgifter samt länkar till sociala medier om sådant finns.

 

Footer

Footern fungerar på ett liknande sätt som headern. Den finns med på varje sidan men ligger i botten på sidorna. Här kan innehållet variera mer. Vanligt är dock att man har länkar till hemsidans alla undersidor, kontaktuppgifter, slogans, adresser eller länkar till sociala medier.

Tanken med footern är, precis som med headern, att underlätta för besökaren och få denna att känna igen sig, oavsett vilken undersida de besöker.

 

Meny

En meny används för att navigera på en hemsida. Den kan se ut på ett par olika sätt men placeras ofta i headern. Menyn består av länkar som ofta presenteras som namnet på den sida de länkar till.

Det vanligaste sättet att presentera en meny på är att skriva ut alla dess delar på datorversionen av hemsidan. Alltså den version som presenteras för besökare som kommer genom datorer. Anledningen är för att det då sällan finns någon platsbrist och att det skapar mest tydlighet om den skrivs ut.

På mobil och/eller surfplattor kan detta dock se annorlunda ut. Här är det vanligare att baka in menyn i en knapp. Denna ser ofta ut som tre på varandra liggande streck. Om besökare klickar på denna så vecklas en meny ut med samma beståndsdelar som hos dator-versionen. Fördelen med detta är att det tar mindre plats än om man skulle skriva ut alla delar av menyn.

 

Sidkarta

Kort sagt skulle man kunna säga att en sidkarta är en sida, eller en del av en sida, som presenterar alla undersidor på en hemsida.

Sidkartor fyller ofta en av två möjliga funktioner.

Antingen så finns de till för att skapa en översikt åt besökaren. Om en hemsida har många undersidor som i sin tur har undersidor så kan en sidkarta ge en övergripande bild av hur hemsidan är uppbyggd. Den kan då också användas för att navigera på hemsidan. Att en sådan sidkarta, som främst är till för användaren finns med, är vanligast på större hemsidor med ett mer omfattande antal sidor.

Vanligare är dock att sidkartor nämns i samband med sökmotorer och indexering. Nu pratar vi alltså om Google, Yahoo, Bing och andra sökmotorer. Dessa använder sidkartor för att skapa sig en förståelse över hemsidans struktur. Ofta finner man sidkartan för en hemsida genom att besöka hemsidans namn och skarva på “/sitemap.xml” på slutet, ex “perennius.se/sitemap.xml”. Då får man upp en fil som tillhör hemsidan och som sökmotorer använder för att indexera (läsa in) hemsidan och sedan ranka den.

 

Vilka sidor ska finnas med på hemsidan?

Kort svar – vilka du vill!

Det vanligaste är såklart att ha åtminstone en landningssida (alltså den du först kommer till när du besöker hemsidan), en “Om oss”, “Kontakt” samt “Tjänster/Produkt”-sida. Bara dessa sidor brukar räcka bra om man bara ska he en grundläggande hemsida som är rent informativ.

Ur ett SEO-perspektiv så är det dock viktigt att dela upp innehållet. Utan att gå för mycket på djupen skulle man kunna förklara det såhär:

Tänk dig att du har en frisörsalong och en tillhörande hemsida. Tänk dig även att du vill att din tjänster, hårförlängning och färgning ska synas bra bland sökresultaten. Hur gör du för att uppnå detta?

Jo, du delar upp innehållet. En sida får handla enbart om hårförlängning och en annan bara om färgning. På så sätt maximerar du dina chanser för att innehållet ska synas så bra som möjligt. Misstaget som många gör är att lägga ihop flera tjänster eller produkter under samma sida. Ibland väljer man till och med att lägga hela hemsidor på en enda sida, en så kallad “one-pager”. Nackdelen blir då att dessa i största allmänhet rankar sämre på Google. Så, återigen, se till att dela upp ditt innehåll på flera sidor!

 

Bloggar

Att skriva en blogg kopplad till din hemsida kan ha avsevärda effekter på antalet besökare på din hemsida.

Genom att kontinuerligt lägga upp nya blogginlägg så signalerar du till sökmotorer och användare att materialet på din hemsida ständigt uppdateras och förändras.

Förutom detta så kan blogginlägg även vara ett sätt att driva kunder till din hemsidan. I detta blogginlägg kan du skriva om saker som är kopplade till dina tjänster eller produkter. Det kan vara om saker som ligger straxt utanför ramen av vad du erbjuder genom ditt företag men som ändå har en viss koppling. Om du exempelvis säljer glass genom ditt företag så kan ett blogginlägg om glassrecept och mat som går bra ihop med glass, vara helt perfekt. Genom inlägget så kan du göra kunder sugna på glass, eller vad det nu kan vara, och avsluta inlägget med en länk där de finner dina tjänster eller produkter.