Hur gör man effektiv reklam? Ska man lägga en förmögenhet på radio- eller tv reklam? Nja, här listar vi tre moderna och effektiva sätt att nå ut till sina kunder genom digital marknadsföring!
Vad är digital marknadsföring?
Digital marknadsföring handlar om att, genom digitala medel, göra reklam för exempelvis ett varumärke. Det kan vara genom reklamkampanjer på sociala medier eller genom Google annonsering. Här följer tre tips på vad du kan göra för att sticka ut.
1. Hyr en influerare!
Du kanske har hört talas om så kallade influerare? Det är alltså människor som jobbar med att synas på sociala medier eller andra kanaler och som kan göra reklam för produkter mot betalning.
Fördelen med att jobba med influerare är att de redan har en betydande samling åhörare! Om denna person omtalar dina produkter eller tjänster, så kan det alltså ge effekt!
Det är dock viktigt att välja rätt. Bara för att en influerare kan påverkan många människor gäller det att dessa åhörare tillhör din målgrupp! En annan viktig sak att tänka på är om personen är någon du vill ska synas med din produkter. Det är alltså viktigt att göra efterforskning och se till att välja en person man litar på!
Det är såklart också viktigt att veta att en influerare inte får uttala sig positivt i marknadsföringssyfte om vissa produkter. Mer om vad som gäller finner du på exempelvis Konsumentverkets hemsida. Här kan du även läsa om fler tips vid digital marknadsföring.
Sammanfattningsvis kan man säga att en influerade alltid måste göra tydlig skillnad på produkter som han eller hon får betalt för att marknadsföra och produkter som inte är betald marknadsföring. En bloggerska stämdes till exempel nyligen för att ha marknadsfört en fiskolja som “effektiv” mot coronaviruset, läs mer om det här.
Det är alltså viktigt att både du som företagare och influeraren har koll på de lagar och regler som gäller. Att stämmas av KO är sällan bra för varumärket!
Sett till det stora hela är dock influerare en starkt växande trend bland såväl stora som små företag. Om det görs på rätt sätt har det enorm potential!
2. Gör reklam med en video!
Det kan verka konstigt eller långsökt att spela in en video till sitt företag men det kan många föredelar och ett mycket effektivt sätt att bedriva digital marknadsföring.
En video är för många mer lättsmält än en text med samma innehåll. Sannolikheten att du får fram ditt meddelande är alltså större!
Tänk dig själv. Du sitter framför datorn och klickar dig in på en hemsida. Du möts av ett enormt block text. Om du är som de flesta andra så backar du försiktigt tillbaks från sidan och klickar dig in på en annan.
Hur mycket mer inbjudande hade det inte varit med en trevlig video stället för den där långa texten? En bild säger mer än tusen ord, hur många ord talar då inte en video?
De flesta människor har också en mycket begränsad koncentrationsförmåga. Eftersom vi möts av så många intryck på nätet varje dag är det svårt att få folk att sätta sig ner och läsa en text. Alternativet är då ofta en video med motsvarande innehåll.
En annan fördel är att folk får se ett ansikte. Det är ofta förtroendeingivande och skapar en trygghet hos kunden!
Det är allmänt känt att vi hyser större tillit till människor om vi ser deras ansikten. Det kan du läsa mer om i denna artikel från Karolinska Institutet.
3. Skapa ett Instagramkonto!
Många företag idag finns redan på Facebook och Google business men inte riktigt lika vanligt är det att finnas på Instagram.
Att skapa ett konto åt sitt företag på Instagram kan vara mycket smart! Här kan du lada upp videor och bilder. Många företag väljer att inte bara lägga upp inlägg på sina produkter utan även på människorna bakom företaget. Det kan ge en personlig ‘touch‘ och, åter igen, inge förtroende och trygghet hos kunden!
Tänk dock på vart din kundgrupp rör sig och att snittåldern på Instagram användare är lägre är till exempel Facebook.
Vi hoppas dessa tips kommer till användning oavsett om du är nyföretagare eller varit igång länge! Kom ihåg att höra av dig till oss här om ditt företag behöver hjälp med det digitala!
Vi hörs!
Oscar Haglund Blästa
Perennius