Synas på nätet: 5 knep för företagaren

Synas på nätet: 5 knep för företagaren

Här listar vi 5 smarta knep du kan ta till för att synas på nätet med ditt företag. Knep nummer 3 är det vanligaste sättet som används bland företag idag!

Så gör du för att synas på nätet!

1. Gör en hemsida!

Idag fungerar ett företags hemsida som ett skyltfönster. Här visar man kampanjer, extrapriser eller andra nyheter inom företaget. Hemsidan fungerar, helt likt skyltfönstret, också som ansiktet utåt och är företagets sätt att synas på nätet. Det blir ofta det första som kunderna ser och skapar därför ett första intryck. Därför är det väldigt viktigt att hemsidan för fram företagets absolut bästa sida!

Visste du att?

Enligt Google så spenderar människor i snitt 8 sekunder på en hemsida. På den tiden vill man alltså hinna påverka kunden nog för att stanna kvar eller gå vidare på hemsidan!

 

2. Driv kampanj på sociala medier!

De flesta i Sverige har idag sociala medier som Facebook, Instagram eller Twitter. Faktum är att 6 miljoner svenskar idag använder Facebook. Av den anledningen blir det allt vanligare att bedriva kampanjer på sidor som dessa för att synas på nätet!

Många företag väljer att bedriva kampanjer på exempelvis Facebook på grund av hur annonserna visas. När du publicerar en annonskampanj på Facebook så kan du till exempel bestämma vart och för vilka som annonsen ska visas. Du kan alltså välja att bara visa den för människor du tror kommer ha nytta av den! Fiffigt va?

 

3. Sökmotoroptimera din sida!

Ett av de (om inte det) mest använda verktyg för digital marknadsföring är just sökmotoroptimering, SEO. Det används av företag världen över, stora som små! SEO handlar om att synas bland sökresultaten hos exempelvis Google.

Historiskt sett har detta nästan uteslutande gjorts med så kallade nyckelord. Man har alltså tagit reda på vad folk söker efter i den bransch man är i och sedan tagit dessa ord och tryckt in dem i texter och rubriker på hemsidan.

Idag har dock Google blivit smartare. Nu går utveckligen mot att Googles sökalgoritm gynnar sidor med bra innehåll. Vad innebär det då? Jo, Google vill, precis som andra företag, ge ana användare en god upplevelse! Därför gynnas sidor som har matnyttig, ny och populär information.

Tyvärr är inte detta det enda som spelar in. För att synas på nätet och högre uppbland sökresultaten behövs även en tydlig struktur på hemsidan, länkar till sidan och en bra användarrespons, för att nämna ett par faktorer.

 

4. Länka som en galning!

Ett bra sätt att förbättra sin SEO samtidigt som man direkt ökar antalet besökare till sitt företags sida är att bygga ett bra nätverk av länkar! Länkar är alltså en text-snutt som ”pekar” på din sida. Dels känner alltså Google av detta och dels kan folk följa dessa länkar och komma till din sida.

Ett effektivt sätt är att sprida dessa länkar på bland annat sociala medier för att få fler besökare till din sida. Du kan också utväxla länkar med andra företag. Kanske driver du ett företag som byter varor eller tjänster med ett annat företag? Då kanske det är smart att lägga till en länk till det företagets sida i utbyte mot att de lägger till en länk till din sida på sin egna hemsida!

 

5. Skriv en blogg!

Visste du att hemsidor med bloggar får mer besökare? Enligt en undersökning av Hubspot så har dessa hemsidor 55% med besökare än hemsidor utan bloggar!

Alltså, att skriva en blogg är kanon! Men då menar vi inte en blogg där du lägger ut bilder på din frukost! Låt bloggen fungera som ett sätt att kommunicera med dina kunder. Här kan du skriva inlägg och information om saker och ting som ligger nära din verksamhet. Tillverkar du glass? Då kanske ett par goda glassrecept skulle göra sig bra på bloggen?

 

Hoppas dessa knep var till nytta och att du nu vet mer om hur man kan synas på nätet! Håll koll här även i framtiden för mer nyttig och användbar info!

Kontakta oss här!

Vi hörs!

 

Oscar Haglund Blästa

Perennius